
Kestävämpään elämäntapaan tähtäävän SustLife-hankkeen tavoitteena on vahvistaa kuluttajien roolia kiertotaloudessa ja tukea kuluttajien käyttäytymisen muutosta kotitalousjätteen lajittelussa ja siten edistää kierrätystä. Hankkeessa etsitään keinoja lisätä erityisesti muovi- ja biojätteen keräysastetta sekä kehittää viestintää ja tukea erilaisille kuluttajasegmenteille.
Hanke käynnistyi marraskuussa 2025 kirjallisuuskatsauksella ja jatkuu alkuvuodesta 2026 kuluttajasegmentoinnilla, jonka avulla tunnistetaan erilaisten segmenttien muutosvalmius lajittelurutiinien kasvattamiselle, sekä mahdollisia esteitä ja kannustimia lajittelun lisäämiselle. Tämän jälkeen järjestetään yhteiskehittämistyöpajoja yritysten kanssa, ja suunnitellaan sekä toteutetaan kohdennettuja tuuppauskokeiluja erilaisille kuluttajasegmenteille. Myöhemmin hankkeessa toteutetaan skenaariotyötä ja osallistetaan eri sidosryhmiä, jotta tuloksia pystytään hyödyntämään laajemmin.
Hanke luo pohjaa uusille palveluinnovaatioille ja tehokkaammalle kierrätykselle Suomessa. Kokeilujen avulla kerätään dataa ja arvioidaan erilaisten toimenpiteiden vaikutuksia. Vaikka kahden vuoden aikajänne voi olla lyhyt merkittäville volyymimuutoksille, hanke tarjoaa arvokasta tietoa ja työkaluja tulevaisuuteen ja luo pohjaa mahdollisille uusille kehityshankkeille.
Hanketta vetävät VTT ja Suomen ympäristökeskus Syke. VTT tuo hankkeeseen osaamista kuluttajakäyttäytymisestä ja vastaa siitä, että kuluttajien tukitarpeita ja käytännön toimenpiteitä tunnistetaan ja toteutetaan yhteistyössä jäteyhtiöiden kanssa. Sykessä on tehty jätteisiin liittyvää tutkimus- ja selvitystyötä vuosikymmeniä ja tässä hankkeessa Sykevastaa sidosryhmäyhteistyöstä. Mukana hankkeessa ovat KIVOn lisäksi myös Borealis, Vantaan Energia, Sumi sekä jätehuoltoyhtiöistä Rosk’n Roll, Pirkanmaan Jätehuolto, Jätekukko ja Lakeuden Etappi. Lisäksi hanketta tukevat Valio ja HSY, ja Espoon kaupunki.